top of page
Search
  • Writer's pictureSasia Donskov

Provsti - hvad for noget?

Provstivolontør - det er hvad jeg er.


Jeg har efterhånden fortalt rigtig mange mennesker at jeg skal være provstivolontør for Vesthimmerlands Provsti. En ting jeg har opdaget er at mange slet ikke har nogen idé om hvad en provstivolontør er for noget... Et provsti er en samling af sogne (en samling af kirker), der sammen med andre provstier udgør et stift. Man kan sammenligne det med at en samling af byer udgør en kommune, flere kommuner udgør tilsammen en landsdel og flere landsdele udgør et land.

En volontør er kort fortalt et andet ord for en frivillig. Volontør er ofte brugt i kirkelige sammenhænge fx om unge som sendes ud for at arbejde for en kirke.


Men hvad er det så, sådan en provstivolontør skal lave. Til august rejser jeg tre måneder til Zanzibar - en øgruppe i Tanzania. Jeg skal udsendes gennem Danmission og skal lave en masse spændende arbejde for dem dernede. Jeg skal arbejde i en kristen kirkes børnepasningsprogram og så skal jeg arbejde på Danmissions syskole UPENDO og på deres dialogcenter Zanzic (Zanzibar Interfaith Center). UPENDO er både for kristne og muslimske kvinder, så her er selvfølgelig stort fokus på at opbygge samarbejde og venskaber mellem religioner. UPENDO er selvfølgelig også en slags hjælp til selvhjælp, da kvinderne lærer at sy og på den måde kan de enten få arbejde eller sælge deres ting og dermed tjene penge. Zanzic er efter min forståelse et sted hvor man kan tage kurser eller uddannelse i kommunikation. Her handler det i høj grad om det de kalder diapraksis - altså dialog i praksis. Og for at være ærlig, ved jeg ikke ret meget mere end dette. Om blot to uger rejser jeg afsted til Zanzibar. Inden da skal jeg dog til introkursus hos Danmission, hvor jeg forhåbentlig får svar på alle spørgsmål og bliver meget klogere på min rejse.


Jeg rejser ikke alene til Zanzibar. Jeg skal nemlig rejse med fire globale fortællere som også skal til Zanzibar - dog kun i en måned. Jeg regner også med at skulle arbejde med to tyske volontører, men dem ved jeg ikke noget om endnu. Danmission har desuden også en fast udsendt til Zanzibar - så helt alene er jeg altså ikke. Jeg glæder mig meget til at møde dem alle og til samarbejdet.


Udover mig og de globale fortællere, sender Danmission 5 andre provstivolontører ud i verden. Anne sendes til Cambodja af Silkeborg provsti, Immanuel og Jens sendes til Bukoba i Tanzania af Næstved provsti og Julie og Maria sendes til Mwanza i Tanzania af Holstebro - Struer - Lemvig provstier. Dem glæder jeg mig også rigtig meget til at møde til introkurset, samt til at høre hvad de skal lave på deres rejser.


Inden jeg rejser til Zanzibar mandag den 19. august, afholdes der en udsendelsesdustjenste for mig. Denne afholdes i Aars Kirke søndag den 18. august af Sara Schouby kl. 09:30. Efter gudstjenesten vil der være noget kaffe i kirkecenteret. Jeg håber at vi sammen kan fylde kirken og at der er mange som vil være med til at ønske mig god tur.


Tiden lige nu er som man kan forvente meget kaotisk og forvirrende. I fredags havde jeg sidste vagt på mit arbejde, en rigtig god dag med kage, kram og mange ønsker om en god tur. Den kommende uge skal jeg holde ferie med min kæreste - tiltrængt kvalitetstid inden jeg rejser væk i tre måneder. Derudover går der også meget tid med at gøre klar til afrejse. Der er mange ting som man skal have styr på og fat i, vaccinationer, solcreme, tøj til forskellige lejligheder, transport osv. osv... Derudover skal jeg også have styr på nogle ting hjemme - bl.a. skal jeg absolut have ryddet op på mit værelse, så jeg vender hjem til et rent værelse.


Jeg regner ikke med at kommer til at skrive blogpost igen før jeg er rejst afsted mod Zanzibar. Tiden skal gå med at nyde min familie, kæreste og venner samt at blive helt klar til at rejse. Men det at skrive blogpost skal jeg nok blive meget bedre til med tiden. Jeg får forhåbentlig også mere at skrive om når først jeg er afsted, mine dage bliver mere spændende og der kommer til at ske mere og der kommer helt sikkert også nogle billeder med. Men nu har jeg startet en blog, skrevet det første post og forpligtet mig til det. Så kan I følge med i min rejse og hvad jeg laver. Jeg håber at DU har lyst til at følge med og send mig endelig nogle spørgsmål, hvis du måtte have nogle.


Jeg glæder mig meget til at skulle afsted om blot 8 dage og I kommer til at høre meget mere fra mig. Hav det godt!

194 views0 comments

Recent Posts

See All

Pemba

bottom of page